#8 KOMPETENCJA - Świadomość i ekspresja kulturalna

KULTURA, CZYLI…
Definicji kultury jest pewnie tyle, ile działań z nią związanych. Jeśli jednak myślisz, że kultura to tylko opera, teatr i koncerty muzyki klasycznej, to bardzo się myślisz. Bo kultura to sposób życia określonej grupy społecznej. Mamy więc kulturę wysoką, zwaną też kulturą elitarną, kulturę niską, kulturę popularną i kulturę undergroundową. Sami nie jesteśmy fanami takich podziałów, ale przywołujemy je, żeby przekonać Was, że wcale nie musicie iść nurtem kultury wysokiej, być znawcami Bacha, czy fanami Leonardo da Vinci. W zestawie kompetencji przygotowanych przez naszych ekspertów widzimy, że na świadomość i ekspresję kulturalną wpływa także na przykład świadomość estetyczna, czyli rozumienie znaczenia czynników estetycznych- również w życiu codziennym. O tym, co jeszcze kryje się pod tą niejednoznaczną nazwą przeczytacie w dalszej części tekstu.
Z KULTURĄ NA TY
To, że kultura ma wiele twarzy, to już wiemy. Jak ją zatem oswoić i z niej czerpać? Odpowiedzi można szukać na dwóch poziomach: wiedzy i ekspresji. Oto, co kryje się pod definicją sprawności związanej ze zdobywaniem wiedzy kulturalnej. Z jednej strony, to znajomość i percepcja najważniejszych dzieł kultury, w tym współczesnej kultury popularnej. Przypominamy o kulturze estetycznej, o której pisaliśmy na początku i świadomości lokalnego, narodowego i europejskiego dziedzictwa kulturalnego. Super ważne jest rozumienie kulturowej i językowej różnorodności w Europie i innych regionach świata oraz konieczność jej zachowania (czyli pielęgnowanie w sobie otwartości na innych). Ważna jest wiedza na temat bogactwa kulturowego własnego regionu i rozumienie go. Bo jak wiadomo, czasem sama wiedza nie wystarczy.
Co z ekspresją? Nasze ekspertki od kompetencji piszą o niej tak:
„W ramach rozwijania ekspresji kulturalnej powinniśmy rozwijać umiejętności, wiedzę i postawę w zakresie:
- różnorodnych form ekspresji twórczej, w tym z dziedziny muzyki, sztuk teatralnych, malarstwa, literatury, sztuk wizualnych i innych,
- wyrażania siebie w różnorodny sposób, przy wykorzystaniu swoich mocnych stron i wrodzonych zdolności,
- odnoszenia własnych punktów widzenia w zakresie twórczości i ekspresji do opinii innych,
- aktywnego uczestnictwa w kulturze, udziału w życiu kulturalnym,
- zmniejszania bariery psychologicznej w podejmowaniu działań podlegających szerokiej ocenie społecznej,
- rozpoznawania i wykorzystywania społecznych i ekonomicznych szans w działalności kulturalnej.
My natomiast napiszemy, że w skrócie mowa o otwartości, odwadze, chęci poszukiwania i tworzenia. Czyli same dobre rzeczy.
Jak zawsze, mamy dla Was zestaw pytań, który ułatwi Wam odnalezienie się w kompetencyjnych zawiłościach.
- w jakim stopniu miałem(am) ochotę włączyć się w nowe formy doświadczeń kulturowych?
- kiedy byłem(am) gotów/gotowa zastosować różne środki i formy wyrażenia siebie (np. malowanie, język ciała)?
- czy interesuję się kulturą i sztuką regionu lub kraju, z którego pochodzę?
- czy interesuję się kulturą i sztuką innych krajów, innych grup etnicznych?
- czy zależy mi na tym, jak będzie wyglądać i co się będzie działo w moim najbliższym otoczeniu? (miasto, dzielnica?)
CO DALEJ?
Karm swoją kreatywność kulturą. Angażuj się w działania związane ze sztuką, twórz, rapuj, pisz wiersze, projektuj i czytaj. Traktuj kulturę jako narzędzie do wyrażania własnych emocji. Buduj swoją wrażliwość na świat. Oglądaj i komentuj. Sztuka czai się za rogiem. Wystarczy ją znaleźć i oswoić.