#1KOMPETENCJA – Porozumiewanie się w języku ojczystym
To pierwsza i podstawowa kompetencja, co wydaje się oczywiste. Jest to umiejętność komunikowania się w języku ojczystym, dzięki której wyrażamy swoje myśli, uczucia, potrafimy opisywać zdarzenia. Zarówno w języku mówionym, jak i pisanym: słuchanie, mówienie, czytanie i pisanie. Dotyczy to również utrzymywania kontaktów z innymi ludźmi na polu nauki, kursów szkoleniowych, pracy, a także w domu i w czasie wolnym.
Na czym polega? Między innymi na:
Oczywiście na innym poziomie rozwijamy tę kompetencję w szkole podstawowej, średniej czy wyższej podczas lekcji, wykładów lub szkoleń. Rozwijamy ją codziennie, komunikując się z różnymi ludźmi, w różnych sytuacjach. Możemy ją także doskonalić na wszelakich kursach np. dziennikarskich, aktorskich, kulturoznawstwa, na szkoleniach z technik autoprezentacji czy prezentacji, na warsztatach z dyskusji, mediacji czy negocjacji. Kształcenie tej kompetencji odbywa się na przykład podczas wyjścia do teatru, na wystawę do muzeum lub korzystania z Internetu.
Jednym zdaniem: „Jak mówić do ludzi, żeby nas słuchali, i jak słuchać ludzi, żeby do nas mówili.”
W następnym odcinku: #2KOMPETENCJA – Porozumiewanie się w językach obcych…
Na czym polega? Między innymi na:
- czytaniu i słuchaniu ze zrozumieniem,
- wyrażaniu się w sposób precyzyjny i zwięzły,
- umiejętności pisania różnych typów tekstów,
- umiejętności oddzielania informacji istotnych od nieistotnych,
- umiejętności korzystania z dodatkowych materiałów (notatki, wykresy, mapy etc.), aby napisać, zaprezentować lub zrozumieć różne typy przekazów – pisanych i mówionych (mowa, rozmowa, instrukcja, wywiad, debata etc.)
- kiedy i używam mojego języka ojczystego i czy robię to w zrozumiały sposób?
- jakich trudności doświadczam w komunikowaniu się?
- jak sobie z nimi radzę?
- jak dobrze inni mnie rozumieją?
- w jaki sposób dostosowuję mój poziom znajomości języka do poziomu innych ludzi?
- czy czuję się pewnie w czasie wystąpień publicznych?
- czy jestem świadomy(a) różnorodności języków i typów komunikowania się w różnych geograficznych, społecznych i komunikacyjnych środowiskach?
- czy jestem świadomy(a) i umiem odczytać przekazy niewerbalne?
Oczywiście na innym poziomie rozwijamy tę kompetencję w szkole podstawowej, średniej czy wyższej podczas lekcji, wykładów lub szkoleń. Rozwijamy ją codziennie, komunikując się z różnymi ludźmi, w różnych sytuacjach. Możemy ją także doskonalić na wszelakich kursach np. dziennikarskich, aktorskich, kulturoznawstwa, na szkoleniach z technik autoprezentacji czy prezentacji, na warsztatach z dyskusji, mediacji czy negocjacji. Kształcenie tej kompetencji odbywa się na przykład podczas wyjścia do teatru, na wystawę do muzeum lub korzystania z Internetu.
Jednym zdaniem: „Jak mówić do ludzi, żeby nas słuchali, i jak słuchać ludzi, żeby do nas mówili.”
W następnym odcinku: #2KOMPETENCJA – Porozumiewanie się w językach obcych…