Aktywności

Dzięki programom „Rozwijamy kompetencje i programujemy przyszłość" (RPPM.03.02.01-22-0150/15) oraz „Szkolimy uczniów przedsiębiorczych empatycznych rozsądnych. Gdańskie Szkoły Podstawowe” (RPPM.03.02.01-22_0149/15) współfinansowanym ze środków Unii Europejskiej w ramach Działania 3.2. Edukacja ogólna, Poddziałania 3.2.1. Jakość edukacji ogólnej w ramach Osi Priorytetowej 3 Edukacja Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020, Stowarzyszenie Morena realizuje w gdańskich szkołach liczne, różnorodne zajęcia. Uczestnicząc w nich, uczniowie zbierają punkty za aktywność na Karcie Młodzieżowej.

Gdański Fundusz Młodzieżowy

Fundusz Młodzieżowy działa od 2012 roku, kiedy Stowarzyszenie Morena razem z Miastem Gdańsk uruchomiło innowacyjny system grantów na mini-projekty dla 4-osobowych grup młodzieży. Inicjatywa dedykowana była (i nadal jest) młodym, pełnym pasji ludziom (13 – 26 lat), którzy dostrzegają potrzeby rówieśników i lokalnych społeczności, chcą działać i realizować swoje pomysły. Warto podkreślić, że w Gdańskim Funduszu Młodzieżowym wnioski są nie tylko przygotowywane przez młodych ludzi, lecz także do nich należy decyzja, które działania otrzymają dofinansowanie.

O środki w wysokości 500 złotych ubiegać się mogą zarówno grupy nieformalne (grupy uczniów, grupy znajomych działające na terenie Gdańska), jak i młodzież działająca w/przy organizacjach pozarządowych. Wspierane są inicjatywy z różnych obszarów tematycznych. Do tej pory granty dostały grupy organizujące m.in. warsztaty wokalne, kulinarne, spływy kajakowe, osiedlowe turnieje piłkarskie i wiele innych.

Działania wpisane w Fundusz Młodzieżowy nie tylko wspierają młodzież w rozwoju ich pasji, zachęcają do pracy na rzecz środowisk, ale również umożliwiają nabycie szeregu kompetencji społecznych i indywidualnych, budują poczucie odpowiedzialności za najbliższe otoczenie.

Gdański Fundusz Młodzieżowy w liczbach:

  • 89 wniosków złożonych w majowej edycji Funduszu Młodzieżowego
  • 445 zaangażowanych osób (uczniów, nauczycieli i opiekunów)
  • 233 dotychczas przyznanych grantów (bez edycji majowej)

Więcej na informacji na www.funduszmlodziezowy.pl


Szkolne Koła Pierwszej Pomocy HOPR

Projekt „Szkolne Koła Pierwszej Pomocy HOPR” realizowany jest dla uczennic i uczniów Miasta Gdańska, uczęszczających do szkół podstawowych i ponadpodstawowych.

Celem projektu jest rozwijanie kompetencji związanych z wykształceniem odpowiedzialności społecznej postępowania w nagłych stanach zagrożenia życia i zdrowia ludzkiego, ale także w drobnych sytuacjach, dzięki realizacji warsztatów z zakresu pierwszej pomocy.

Odbiorcą projektu są gdańskie szkoły, które wyraziły chęć brania udziału w projekcie Miasta Gdańska.

Zakres działania:

  • warsztaty z pierwszej pomocy,
  • kursy Kwalifikowanej Pierwszej Pomocy,
  • zajęcia międzyszkolne w ramach realizacji założeń Szkolnej Ligi Kół Pierwszej Pomocy,
  • edukacja rówieśnicza.
 

Szkolne Koła Pierwszej Pomocy ZHR w liczbach:

  • 35 Szkolnych Kół Pierwszej Pomocy HOPR
  • 29 szkół, w których działają SKPP HOPR
  • 30 zaangażowanych nauczycieli
  • 451 uczniów

Więcej na informacji na www.hopr.zhr.pl


Szkolne Punkty Informacji i Kariery (SPInKa)

Szkolne Punkty Informacji i Kariery (SPInKa) oferują uczniom informacje o możliwościach edukacyjnych i zawodowych, które przed nimi stoją. Postrzegane są jako szansa, gdyż dodatkowo podnoszą kompetencje uczestników.

Działające w szkołach punkty informacyjno-doradcze są dostępne dla każdego ucznia. Prowadzą je doradcy zawodowi i uczniowie (liderzy młodzieżowi). Podstawowym obszarem działań SPIneK jest wskazanie perspektyw dalszej edukacji. Korzyści jest jednak dużo więcej:

  • podniesienie poziomu dostępu do informacji dla uczniów gdańskich szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych w zakresie pracy, studiów i wolontariatu w Unii Europejskiej,
  • wzrost poziomu świadomości kształtowania i kierowania własną karierą zawodową,
  • zwiększenie szans na rynku pracy,
  • podniesienie kompetencji społecznych i zawodowych wśród gdańskich uczniów,
  • zwiększenie wiedzy w zakresie finansowania projektów młodzieżowych oraz zarządzania projektem,
  • umożliwienie wymiany doświadczeń między uczniami z gdańskich szkół.

Szkolna społeczność zyskuje kompetencje, w tym kluczowe, w zakresie:

  • planowania,
  • komunikacji,
  • pracy w grupie,
  • kreatywności,
  • umiejętności komputerowych (TIK),
  • zarządzania projektami,
  • matematyczne, cyfrowe,
  • społeczne.

Podnoszenie ww. kompetencji odbywa się poprzez warsztaty rówieśnicze, doradztwo zawodowe, lekcje europejskie rekomendowane przez MEN oraz specjalistyczne narzędzia wyszukiwania informacji.

Szkolne Punkty Informacji i Kariery (SPInKa) w liczbach:

  • 25 Szkolnych Punktów Informacji i Kariery w całym Gdańsku
  • 75 uczniów tworzących SPInKa
  • 500 warsztatów rówieśniczych

Więcej na informacji na www.facebook.com/siecspinka


Szkolne Koła Europejskie

Szkolne Koła Europejskie (SKE) to kółka zainteresowań w gdańskich szkołach podstawowych oraz ponadpodstawowych. Dzielą się na dwa nurty działań:

  1. Pierwszy jest stricte związany z Unią Europejską (dzięki tej działalności odbywają się m.in. lekcje rówieśnicze, wizyty europosłów w szkołach lub wizyty uczniów w biurach poselskich). Nauczyciele prowadzący takich kół uczęszczają na eventy związane z Unią Europejską, otrzymują od Stowarzyszenia Morena publikacje i materiały (za pośrednictwem Punktu Informacji Europejskiej Europe Direct – Gdańsk). Koła biorą udział w konkursach oraz akcjach charytatywnych (np. grudniowa akcja #SKEpomaga).
  2. Drugi ma charakter kół debat oksfordzkich. Działania tego typu kół oscylują wokół wcześniej wymienionych kwestii, dodatkowo jednak są wspomagane debatowaniem. Nauczyciele prowadzący otrzymują 12-godzinne szkolenie, które przygotowuje ich do bycia kompetentnym opiekunem debatujących uczniów. Minimum raz w miesiącu organizowane są sparingi międzyszkolne, a uczniowie mają możliwość brania udziału w wielu spotkaniach tematycznych, np. na Wyższej Szkole Bankowej na szkoleniu prowadzonym przez Instytut Debaty Publicznej. Debaty mają charakter zajęć międzyszkolnych w ramach realizacji założeń Gdańskiej Międzyszkolnej Ligi Debat Oksfordzkich (minimum jedna debata miesięcznie).

Celem Szkolnych Kół Europejskich jest rozwijanie kompetencji związanych z umiejętnościami interpersonalnymi, poszerzanie perspektywy światopoglądowej, zgłębianie wiedzy i podwyższanie umiejętności komunikacyjnych.

Szkolne Koła Europejskie w liczbach:

  • 20 Szkolnych Kół Europejskich
  • 20 nauczycieli prowadzących
  • 126 uczniów

Więcej na informacji na www.facebook.com/SzkolneKoloEuropejskie/


Spółdzielnie Uczniowskie

Spółdzielnie Uczniowskie to symulacja prowadzenia przedsiębiorstwa przez uczniów. Stanowi świetną alternatywną formę rozwoju kompetencji w zakresie przedsiębiorczości. W przeciwieństwie do teoretycznych zajęć z przedsiębiorczości, spółdzielczość uczniowska jest doskonałą formą nauki poprzez zabawę i bezpośrednie działanie.

Konkurs na utworzenie Spółdzielni Uczniowskiej realizowany jest w 3 etapach:

I etap
konkurs na pomysł biznesowy spółdzielni uczniowskiej, w którym biorą udział grupy inicjatywne złożone z 4 uczniów i 1 nauczyciela. Grupy, które znalazły się na liście zwycięzców, mogą wziąć udział konkursie na biznesplan Spółdzielni Uczniowskiej.

II etap
konkurs na biznesplan spółdzielni uczniowskiej polega na dopracowaniu pomysłu złożonego w I etapie. Grupy inicjatywne rozwijają swoje pomysły i przedstawiają wizję działania Spółdzielni Uczniowskiej w formie biznesplanu. Do III etapu kwalifikuje się min. 20 Spółdzielni Uczniowskich z II etapu.

III etap
zwycięzcy z II etapu powiększają swoją grupę inicjatywną do min. 10 uczniów i realizują pomysł poprzez uruchomienie na terenie szkoły Spółdzielni Uczniowskiej. Spółdzielnie Uczniowskie biorą udział w Konkursie na najlepszą SU.

Spółdzielnie Uczniowskie w liczbach:

  • 3 etapy konkursu na Spółdzielnie Uczniowskie
  • 77 złożonych wniosków w I etapie
  • 69 wniosków z pozytywną oceną formalną w I etapie
  • 30 pomysłów zakwalifikowanych do II etapu
  • 28 biznesplanów złożonych w II etapie
  • 308 uczniów – autorów pomysłów biznesowych
  • 17 nauczycieli – opiekunów grup projektowych
  • 12 zaangażowanych szkół

Więcej na informacji na www.spoldzielnieuczniowskie.pl


Szkolne Koła Planszówek

W Szkolnych Kołach Planszówek (SKP) uczestniczą uczniowie od pierwszej klasy szkoły podstawowej. Wielką wartością zajęć jest to, że są one realizowane również w świetlicach szkolnych.

Podczas zajęć prezentowane są gry różnorodne pod względem tematyki i sposobu rozrywki. Ważne jest przede wszystkim doskonalenie zdolności matematycznych poprzez budowanie strategii koniecznych do podejmowania wyzwań i rozwiązywania problemów w sposób twórczy.

Uczniowie ćwiczą koncentrację, pamięć i logiczne myślenie. SKP integrują młodych ludzi z różnych klas, którzy regularnie spotykają się na zajęciach, wzajemnie uczą się zasad grania i objaśniają reguły pozostałym uczestnikom.

Szkolne Koła Planszówek w liczbach:

  • 56 Szkolnych Kół Planszówkowych
  • 53 zaangażowanych nauczycieli
  • 1047 uczniów

Więcej na informacji na kj@morena.org.pl


Warsztaty robotyczne

Warsztaty z zakresu robotyki przeznaczone dla uczniów szkół podstawowych klas VII-VIII, gimnazjalnych i średnich. Obejmują one 15-godzinny cykl zajęć złożony z 45-minutowych bloków zajęciowych, poziomem dostosowany do wieku i umiejętności startowych uczestników.

Uczniowie podczas zajęć z robotyki rozwijają swoje kompetencje matematyczne, logiczne, uczą się konstruować i programować roboty, a także współpracować w grupach.

Budowa robotów odbywa się wg własnych pomysłów, jednak zgodnie z zadaniem przedstawionym przez prowadzących. Jest to pomysł na naukę kreatywnego i samodzielnego rozwiązywania problemów. Uczestnicy podczas zajęć operują takimi zagadnieniami jak: labirynt, robot sumo, robot balansujący, przeszkody linefollower. Starsze grupy dodatkowo poznają bardziej zaawansowane aspekty programowania.

Warsztaty robotyczne w liczbach:

  • 34 grupy warsztatowe
  • 14 zaangażowanych szkół
  • 15-godzinny cykl warsztatów
  • niezliczona ilość części do budowy robotów

Więcej na informacji na www.szansa.net/robotyka