Gdański Fundusz Młodzieżowy
Fundusz Młodzieżowy działa od 2012 roku, kiedy Stowarzyszenie Morena razem z Miastem Gdańsk uruchomiło innowacyjny system grantów na mini-projekty dla 4-osobowych grup młodzieży. Inicjatywa dedykowana była (i nadal jest) młodym, pełnym pasji ludziom (13 – 26 lat), którzy dostrzegają potrzeby rówieśników i lokalnych społeczności, chcą działać i realizować swoje pomysły. Warto podkreślić, że w Gdańskim Funduszu Młodzieżowym wnioski są nie tylko przygotowywane przez młodych ludzi, lecz także do nich należy decyzja, które działania otrzymają dofinansowanie.
O środki w wysokości 500 złotych ubiegać się mogą zarówno grupy nieformalne (grupy uczniów, grupy znajomych działające na terenie Gdańska), jak i młodzież działająca w/przy organizacjach pozarządowych. Wspierane są inicjatywy z różnych obszarów tematycznych. Do tej pory granty dostały grupy organizujące m.in. warsztaty wokalne, kulinarne, spływy kajakowe, osiedlowe turnieje piłkarskie i wiele innych.
Działania wpisane w Fundusz Młodzieżowy nie tylko wspierają młodzież w rozwoju ich pasji, zachęcają do pracy na rzecz środowisk, ale również umożliwiają nabycie szeregu kompetencji społecznych i indywidualnych, budują poczucie odpowiedzialności za najbliższe otoczenie.
Gdański Fundusz Młodzieżowy w liczbach:
- 89 wniosków złożonych w majowej edycji Funduszu Młodzieżowego
- 445 zaangażowanych osób (uczniów, nauczycieli i opiekunów)
- 233 dotychczas przyznanych grantów (bez edycji majowej)
Więcej na informacji na www.funduszmlodziezowy.pl
Szkolne Koła Pierwszej Pomocy HOPR
Projekt „Szkolne Koła Pierwszej Pomocy HOPR” realizowany jest dla uczennic i uczniów Miasta Gdańska, uczęszczających do szkół podstawowych i ponadpodstawowych.
Celem projektu jest rozwijanie kompetencji związanych z wykształceniem odpowiedzialności społecznej postępowania w nagłych stanach zagrożenia życia i zdrowia ludzkiego, ale także w drobnych sytuacjach, dzięki realizacji warsztatów z zakresu pierwszej pomocy.
Odbiorcą projektu są gdańskie szkoły, które wyraziły chęć brania udziału w projekcie Miasta Gdańska.
Zakres działania:
- warsztaty z pierwszej pomocy,
- kursy Kwalifikowanej Pierwszej Pomocy,
- zajęcia międzyszkolne w ramach realizacji założeń Szkolnej Ligi Kół Pierwszej Pomocy,
- edukacja rówieśnicza.
Szkolne Koła Pierwszej Pomocy ZHR w liczbach:
- 35 Szkolnych Kół Pierwszej Pomocy HOPR
- 29 szkół, w których działają SKPP HOPR
- 30 zaangażowanych nauczycieli
- 451 uczniów
Więcej na informacji na www.hopr.zhr.pl
Szkolne Punkty Informacji i Kariery (SPInKa)
Szkolne Punkty Informacji i Kariery (SPInKa) oferują uczniom informacje o możliwościach edukacyjnych i zawodowych, które przed nimi stoją. Postrzegane są jako szansa, gdyż dodatkowo podnoszą kompetencje uczestników.
Działające w szkołach punkty informacyjno-doradcze są dostępne dla każdego ucznia. Prowadzą je doradcy zawodowi i uczniowie (liderzy młodzieżowi). Podstawowym obszarem działań SPIneK jest wskazanie perspektyw dalszej edukacji. Korzyści jest jednak dużo więcej:
- podniesienie poziomu dostępu do informacji dla uczniów gdańskich szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych w zakresie pracy, studiów i wolontariatu w Unii Europejskiej,
- wzrost poziomu świadomości kształtowania i kierowania własną karierą zawodową,
- zwiększenie szans na rynku pracy,
- podniesienie kompetencji społecznych i zawodowych wśród gdańskich uczniów,
- zwiększenie wiedzy w zakresie finansowania projektów młodzieżowych oraz zarządzania projektem,
- umożliwienie wymiany doświadczeń między uczniami z gdańskich szkół.
Szkolna społeczność zyskuje kompetencje, w tym kluczowe, w zakresie:
- planowania,
- komunikacji,
- pracy w grupie,
- kreatywności,
- umiejętności komputerowych (TIK),
- zarządzania projektami,
- matematyczne, cyfrowe,
- społeczne.
Podnoszenie ww. kompetencji odbywa się poprzez warsztaty rówieśnicze, doradztwo zawodowe, lekcje europejskie rekomendowane przez MEN oraz specjalistyczne narzędzia wyszukiwania informacji.
Szkolne Punkty Informacji i Kariery (SPInKa) w liczbach:
- 25 Szkolnych Punktów Informacji i Kariery w całym Gdańsku
- 75 uczniów tworzących SPInKa
- 500 warsztatów rówieśniczych
Więcej na informacji na www.facebook.com/siecspinka
Szkolne Koła Europejskie
Szkolne Koła Europejskie (SKE) to kółka zainteresowań w gdańskich szkołach podstawowych oraz ponadpodstawowych. Dzielą się na dwa nurty działań:
- Pierwszy jest stricte związany z Unią Europejską (dzięki tej działalności odbywają się m.in. lekcje rówieśnicze, wizyty europosłów w szkołach lub wizyty uczniów w biurach poselskich). Nauczyciele prowadzący takich kół uczęszczają na eventy związane z Unią Europejską, otrzymują od Stowarzyszenia Morena publikacje i materiały (za pośrednictwem Punktu Informacji Europejskiej Europe Direct – Gdańsk). Koła biorą udział w konkursach oraz akcjach charytatywnych (np. grudniowa akcja #SKEpomaga).
- Drugi ma charakter kół debat oksfordzkich. Działania tego typu kół oscylują wokół wcześniej wymienionych kwestii, dodatkowo jednak są wspomagane debatowaniem. Nauczyciele prowadzący otrzymują 12-godzinne szkolenie, które przygotowuje ich do bycia kompetentnym opiekunem debatujących uczniów. Minimum raz w miesiącu organizowane są sparingi międzyszkolne, a uczniowie mają możliwość brania udziału w wielu spotkaniach tematycznych, np. na Wyższej Szkole Bankowej na szkoleniu prowadzonym przez Instytut Debaty Publicznej. Debaty mają charakter zajęć międzyszkolnych w ramach realizacji założeń Gdańskiej Międzyszkolnej Ligi Debat Oksfordzkich (minimum jedna debata miesięcznie).
Celem Szkolnych Kół Europejskich jest rozwijanie kompetencji związanych z umiejętnościami interpersonalnymi, poszerzanie perspektywy światopoglądowej, zgłębianie wiedzy i podwyższanie umiejętności komunikacyjnych.
Szkolne Koła Europejskie w liczbach:
- 20 Szkolnych Kół Europejskich
- 20 nauczycieli prowadzących
- 126 uczniów
Więcej na informacji na www.facebook.com/SzkolneKoloEuropejskie/
Spółdzielnie Uczniowskie
Spółdzielnie Uczniowskie to symulacja prowadzenia przedsiębiorstwa przez uczniów. Stanowi świetną alternatywną formę rozwoju kompetencji w zakresie przedsiębiorczości. W przeciwieństwie do teoretycznych zajęć z przedsiębiorczości, spółdzielczość uczniowska jest doskonałą formą nauki poprzez zabawę i bezpośrednie działanie.
Konkurs na utworzenie Spółdzielni Uczniowskiej realizowany jest w 3 etapach:
I etap
konkurs na pomysł biznesowy spółdzielni uczniowskiej, w którym biorą udział grupy inicjatywne złożone z 4 uczniów i 1 nauczyciela. Grupy, które znalazły się na liście zwycięzców, mogą wziąć udział konkursie na biznesplan Spółdzielni Uczniowskiej.
II etap
konkurs na biznesplan spółdzielni uczniowskiej polega na dopracowaniu pomysłu złożonego w I etapie. Grupy inicjatywne rozwijają swoje pomysły i przedstawiają wizję działania Spółdzielni Uczniowskiej w formie biznesplanu. Do III etapu kwalifikuje się min. 20 Spółdzielni Uczniowskich z II etapu.
III etap
zwycięzcy z II etapu powiększają swoją grupę inicjatywną do min. 10 uczniów i realizują pomysł poprzez uruchomienie na terenie szkoły Spółdzielni Uczniowskiej. Spółdzielnie Uczniowskie biorą udział w Konkursie na najlepszą SU.
Spółdzielnie Uczniowskie w liczbach:
- 3 etapy konkursu na Spółdzielnie Uczniowskie
- 77 złożonych wniosków w I etapie
- 69 wniosków z pozytywną oceną formalną w I etapie
- 30 pomysłów zakwalifikowanych do II etapu
- 28 biznesplanów złożonych w II etapie
- 308 uczniów – autorów pomysłów biznesowych
- 17 nauczycieli – opiekunów grup projektowych
- 12 zaangażowanych szkół
Więcej na informacji na www.spoldzielnieuczniowskie.pl
Szkolne Koła Planszówek
W Szkolnych Kołach Planszówek (SKP) uczestniczą uczniowie od pierwszej klasy szkoły podstawowej. Wielką wartością zajęć jest to, że są one realizowane również w świetlicach szkolnych.
Podczas zajęć prezentowane są gry różnorodne pod względem tematyki i sposobu rozrywki. Ważne jest przede wszystkim doskonalenie zdolności matematycznych poprzez budowanie strategii koniecznych do podejmowania wyzwań i rozwiązywania problemów w sposób twórczy.
Uczniowie ćwiczą koncentrację, pamięć i logiczne myślenie. SKP integrują młodych ludzi z różnych klas, którzy regularnie spotykają się na zajęciach, wzajemnie uczą się zasad grania i objaśniają reguły pozostałym uczestnikom.
Szkolne Koła Planszówek w liczbach:
- 56 Szkolnych Kół Planszówkowych
- 53 zaangażowanych nauczycieli
- 1047 uczniów
Więcej na informacji na kj@morena.org.pl
Warsztaty robotyczne
Warsztaty z zakresu robotyki przeznaczone dla uczniów szkół podstawowych klas VII-VIII, gimnazjalnych i średnich. Obejmują one 15-godzinny cykl zajęć złożony z 45-minutowych bloków zajęciowych, poziomem dostosowany do wieku i umiejętności startowych uczestników.
Uczniowie podczas zajęć z robotyki rozwijają swoje kompetencje matematyczne, logiczne, uczą się konstruować i programować roboty, a także współpracować w grupach.
Budowa robotów odbywa się wg własnych pomysłów, jednak zgodnie z zadaniem przedstawionym przez prowadzących. Jest to pomysł na naukę kreatywnego i samodzielnego rozwiązywania problemów. Uczestnicy podczas zajęć operują takimi zagadnieniami jak: labirynt, robot sumo, robot balansujący, przeszkody linefollower. Starsze grupy dodatkowo poznają bardziej zaawansowane aspekty programowania.
Warsztaty robotyczne w liczbach:
- 34 grupy warsztatowe
- 14 zaangażowanych szkół
- 15-godzinny cykl warsztatów
- niezliczona ilość części do budowy robotów
Więcej na informacji na www.szansa.net/robotyka